پرداخت اینترنتی چیست؟
پرداخت اینترنتی یعنی پرداخت کردن مبلغ هزینه ی کالا یا سرویس از طریق اینترنت، در پرداخت اینترنتی نیازی به حضور فیزیکی خریدار در بانک یا فروشگاه نیست و خریدار می تواند با استفاده از کارت بانکی خود از طریق اینترنت پول پرداخت کند.
چگونه پرداخت اینترنتی کنید؟
در حین پرداخت اینترنتی ۴ پارامتر کارت بانکی شما، از شما سوال می شود که پاسخ دادن به آنها الزامی است. این ۴ پارامتر عبارتند از: شماره کارت، کلمه عبور، کد سه رقمی کارت (cvv2) و تاریخ انقضای کارت. در ادامه تک تک این پارامترها را بررسی می کنیم:
۱- شماره ۱۶ رقمی درج شده بر روی کارت
این شماره روی کارت همه بانک ها درج می شود. در تصویر زیر شماره کارت درج شده بر روی یک کارت بانک ملت به عنوان نمونه نشان داده شده است.
۲- رمز خرید اینترنتی یا رمز دوم
رمز خرید اینترنتی، با رمزی که شما هنگام استفاده از دستگاههای خود پرداز ATM وارد می نمائید متفاوت می باشد. حتی این رمز با رمز اینترنت بانک که حساب خود را از طریق اینترنت چک می کنید، نیز متفاوت است. در اکثر بانک ها زمانی که کارت خود را تحویل می گیرید، رمز خرید اینترنتی ندارید.
اکثر بانک ها امکان تعریف رمز خرید اینترنتی را در دستگاههای ATM خود قرار داده اند. به دستگاه خودپرداز بانک خود مراجعه کنید. کارت خود را وارد کنید و بخش عملیات رمز را انتخاب کنید. در بخش رمز دوم یا رمز اینترنتی، رمز خود را تعریف کنید.
۳- کد CVV2
کد CVV2 به صورت یک عدد ۳رقمی (و به ندرت ۴رقمی) است که بر روی اکثر کارت ها حک شده است. مثلاً روی کارت های بانک های ملت، صادرات، پاسارگاد، سامان، پارسیان و… به صورت یک عدد ۳ رقمی حک شده است. یا در برخی کارت های بانک ملی ۴ رقمی است. در تصویر زیرکد CVV2 درج شده بر روی یک کارت بانک ملت به عنوان نمونه نشان داده شده است.
در برخی کارت های بانک تجارت، کد CVV2 به صورت رقم ۱۷، ۱۸ و ۱۹ بعد از ۱۶رقم شماره کارت حک شده است.
۴- تاریخ انقضاء
تاریخ انقضاء هم روی اغلب کارت های بانکی حک شده است. اگر روی کارت شما تاریخ انقضاء وجود ندارد، نگران نباشید. از عدد ۱۲ به جای ماه و از ۹۹ به جای سال انقضای کارت استفاده نمایید.
مشکلات احتمالی در پرداخت اینترنتی
سیستم پرداخت اینترنتی، توسط بانک ها به شکلی ایمن و ساده طراحی شده است تا کاربران در استفاده از آن به مشکل خاصی برنخورند. با ابن وجود گاهی ممکن است قطع شدن ارتباط اینترنتی و یا عدم ارتباط با سرور بانک، مسائلی برای خریدار بوجود بیاورد.
جایی برای نگرانی نیست چون درصورتیکه ارتباط آنلاین شما پس از ورود به صفحه تایید پرداخت دچار مشکل شود یا به هر دلیلی خرید شما به فروشگاه زنیت چرم ارجاع نشود، مبلغ کسر شده از حساب شما، بصورت امانت نزد بانک واسط باقی می ماند و حداکثر ظرف مدت ۷۲ ساعت به حساب شما بازگردانده می شود.