تاریخچه پیدایش چرم

تاریخچه پیدایش چرم

روزی که کاوه آهنگر روپوش چرمین آهنگری اش را پرچم انقلابش کرد، سال ها از کاربرد چرم در میان جوامع انسانی می گذشت و کسی هم آن روز گمان نمی کرد که حضور چرم در جوامع بعدی پررنگ تر و گسترده تر شود. استفاده از چرم در ایران زمین به ۱۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح برمی گردد که بیش از همه برای تولید کفش یا نوعی پاپوش استفاده می شده است. چرم، پوست حیوانات مختلف است که طی یک سری مراحل فنی پردازش می شود تا به شکل نهایی خود نزدیک و برای دوخت محصولات مختلف چون کیف، کفش، کت و… به کار برده شود. مراحل پردازش چرم مانند هر جریان صنعتی دیگری در کنار تکنولوژی های مدرن پیشرفته تر شده است. نکته اینجاست که با وجود پیشرفت هایی که در حوزه تولید و دوخت محصولات چرمی، ایجاد شده نمی توان ادعا کرد که چرم مرغوب تر شده است. پارچه های مختلف با کیفیت تر شده اند اما چرم همان جنس محکم، ماندگار و مرغوبی هست که بود. اولین ویژگی چرم که نام چرم را در تاریخ منسوجات جاودانه کرده است، دوام و استحکام آن است. محصولات چرمی در استفاده طولانی مدت شکل و فرم خود را از دست نمی دهند و شاید به این دلیل است که در جریان مد هیچ گاه حذف یا عقب رانده نشده اند. به قول کارشناسان لباس چرم مانند جین است. نه از مد می افتد و نه مد می شود. این ادعا درباره لباس های چرمی چندان صادق نیست. در سال هایی که خیلی دور نیست، کت و کاپشن های چرمی بازار گرم تری داشتند و بیشتر مورد استقبال مردم قرار می گرفتند اما با وارد شدند پارچه های مختلف و متنوع بازار لباس های چرمی راکد شد. امروزه فروشگاه های چرم مملو از خریدارانی نیستند که بارانی و کت چرم برای پاییز و زمستان شان می خرند با وجود اینکه حفظ دمای بدن و جلوگیری از نفود سرما از ویژگی های چرم خوب است. این روزها فروشندگان چرم محصولاتی چون کیف، کمربند، جاسوئیچی، جاموبایلی و… را به عنوان محصولات پرفروش خود معرفی می کنند. با کمرنگ شدن رونق لباس های چرمی، کیف و کفش چرم همچنان بازار پررونق و مشتریان خاصی دارد که کیف و کفش با چرم مرغوب را ضرورت تیپ خوب و آراسته می دانند. کیف های چرمی با جریان مد همراه شده اند و این یکی از دلایل رونق و گرمی بازار آنهاست. روزهایی که کیف های بزرگ مد بودند، کارخانه های چرم هم کیف های بزرگ شبیه همان کیف های روز تولید می کردند و حالا که باز کیف های کوچک مد شده، این کارخانه ها کیف های دستی کوچک را وارد چرخه تولیدات خود کرده اند. کیف چرم جایگاه تثبیت شده ای در کیف های کار دارد. خانم ها و آقایان شاغل که از فرم خاصی کیف کار برای اوقات کاری شان استفاده می کنند، مشتری دائمی کیف های چرم هستند. نظر کارشناسان لباس را می توان بدینگونه تصحیح کرد که محصولات چرمی به ویژه کیف و کفش، کالاهایی شیکی هستند که جریان مد آنها را از بازار مصرف خارج نمی کند.

انقلاب رنگ ها

اوایل دهه ۸۰ و کمی قبل از آن سری جدیدی از محصولات چرمی وارد بازار شدند که ویژگی چشمگیرشان، رنگ بندی آنها بود. از آن زمان کیف، کفش، کمربند، جاموبایلی، جاکلیدی چرمی را می شود در رنگ های جذابی چون قرمز، نارنجی، زرد، صورتی، آبی و… خرید. با عرضه محصولات چرمی رنگی جوانان و نوجوانانی که در میان طرفداران چرم نبودند، به جمع علاقه مندان چرم پیوستند.

بهای گران چرم

چرم، محصول گرانقیمتی است. این روزها یک کیف چرم را نمی توان با بهایی کمتر از ۸۰ هزار تومان خریداری کرد یا قیمت دستکش های چرمی که فصل خرید آنها آغاز شده، از ۳۰ هزار تومان آغاز می شود. بهای گران محصولات چرمی از کیف و کیف پول تا کفش به خاطر مد بودن یا تولید آنها توسط یک شرکت نامدار نیست، بلکه به دلیل گرانی انواع پوست خام و با کیفیت بودن این نوع جنس است. محصولات چرمی در بازار ایران دو قیمت متفاوت دارند. گروهی محصولات چرمی هستند که کارخانه هایی شناخته شده در تولید محصولات چرمی عرضه می کنند و گروه دیگر محصولاتی هستند که فروشگاه های خیابان منوچهری و فردوسی منبع عرضه آنهاست. محصولات کارخانه های مطرح که در نمایندگی های آنها عرضه می شود، گرانقیمت تر از سایر محصولات چرمی است. فروشندگان کارخانه ها دلیل این تفاوت را تفاوت در کیفیت و ارائه ضمانت به مشتری می دانند. اگر این محصولات تفاوتی در کیفیت و مرغوبیت نداشته باشند، همراه داشتن نامی معتبر دلیل گرانی محصولات کارخانه هاست.

چرم در جهان

ایران یکی از مهم ترین تولیدکنندگان چرم و محصولات چرمی در جهان است و در کنار رقبایی چون ایتالیا، آلمان و… صادرات خوبی دارد و کارخانه های تولید محصولات چرمی بخشی از کالاهای خود را به صادرات اختصاص می دهند. یکی از فروشندگان چرم دلیل موفقیت ایران در صادرات چرم را کیفیت خوب محصولات ایرانی می داند و می گوید:« ما به کشورهایی چون استرالیا، کانادا و سوئیس صادر می کنیم چون این محصولات در کشور ما ارزان تر از کشورهای فوق است ». در صنعت چرم کشورهای ایتالیا، ترکیه، آلمان و فرانسه کشورهای مطرح و خوشنامی هستند. این کشورها به دلیل برخورداری از تکنولوژی پیشرفته در امر دباغی پوست توانسته اند بازار خوبی به دست بیاورند.

چرم خوب

چرم خوب دارای ویژگی های ظاهری است که هنگام خرید به آن دقت کنید تا کالایی مرغوب و ماندگار داشته باشید. چرم خوب باید صاف، بدون چروک و انعطاف پذیر باشد. هر چه تکه های چرمی که برای دوخت یک محصول به کار می روند، بزرگ تر باشند، جنس از مرغوبیت بالاتری برخوردار است. بهترین چرم برای کیف و کفش، پوست گاو است که علاوه بر نازک بودن از استحکام بالایی برخوردار است. از پوست گوسفند بیشتر برای تولید پوشاک استفاده می شود چون نرم است. دریافت ضمانت محصول، کار خرید را مطمئن تر می کند. بیشتر محصولات چرمی حداقل یک سال ضمانت دارند ولی اگر کیفیت واقعی چرم را داشته باشند، عمری بیش از پنج سال خواهند داشت.

درباره نویسنده

مهری ماهانی

دوست دارم مزایای استفاده از محصولات چرمی و سایر محصولات صنایع دستی را بصورت اصولی و به دور از هرگونه دروغ و بزرگنمایی به علاقه مندان ارائه بدم...

طراحی سایت
طراحی سایتسئوسرویس و تعمیر کولر گازی